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16bit unsiged + 8bit unsigned
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Tema: 16bit unsiged + 8bit unsigned (Leído 4582 veces)
0 Usuarios y 1 Visitante están viendo este tema.
theNestruo
Karoshi Lover
Mensajes: 236
16bit unsiged + 8bit unsigned
«
:
22 de Junio de 2012, 09:11:53 pm »
Hi!
A snippet for the beginners like me
To add an 8 bit value (a) to a 16 bit register (hl) I used to do this:
Código:
; hl += a
ld d,0
ld e,a
add hl,de
That takes 22 cycles and destroys an additinoal register (de).
There is a way to do the addition without using any additional register, slightly faster (20 cycles) but 1 byte longer:
Código:
; hl += a
add a,l
ld l,a
adc a,h
sub l
ld h,a
Note that bc register or de register can be used instead of hl.
En línea
theNestruo.
"Old BASIC programmers never die; they GOSUB but never RETURN."
nanochess
Karoshi Lover
Mensajes: 141
Programando algo buenísimo :)
Re: 16bit unsiged + 8bit unsigned
«
Respuesta #1 :
24 de Junio de 2012, 06:09:26 pm »
Very optimized
. Well done!
En línea
Mira mis juegos MSX/Colecovision/Atari/Intellivision
http://nanochess.org/retro_es.html
, y sígueme en Twitter
http://twitter.com/nanochess
theNestruo
Karoshi Lover
Mensajes: 236
Re: 16bit unsiged + 8bit unsigned
«
Respuesta #2 :
24 de Junio de 2012, 08:03:34 pm »
Oh, not mine; just found on the internet. Can't remember where; maybe
here
.
Strangely, it is not in the classical "Z80 maths" pages
That's why I put it here.
En línea
theNestruo.
"Old BASIC programmers never die; they GOSUB but never RETURN."
Mortimer
Karoshi Lover
Mensajes: 216
Re: 16bit unsiged + 8bit unsigned
«
Respuesta #3 :
24 de Junio de 2012, 09:45:55 pm »
But, What about the extra M1 cycle? In a MSX, both routines take 25 cycles, so the advantage is reduced to don't destroy aditional registres at price of one byte longer.
En línea
theNestruo
Karoshi Lover
Mensajes: 236
Re: 16bit unsiged + 8bit unsigned
«
Respuesta #4 :
25 de Junio de 2012, 09:56:19 am »
You're right. I'm a newbie; I forgot about the M1 cycle
Anyway, it's still useful if other registers cannot be detroyed (the push/pop pair would make the code longer and slower) or if the operation to accomplish is bc+=a or de+=a.
En línea
theNestruo.
"Old BASIC programmers never die; they GOSUB but never RETURN."
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